غربالگری شنوایی نوزادان

۲۸۱ بازديد

غربالگری شنوایی نوزادان، حس شنوایی بین افراد در جامعه نقش مهمی دارد و کودکان از طریق شنیدن می تواند زبان را کسب کرده و مهارت های گفتاری خود را توسعه دهد. برای توسعه مهارت های گفتاری کودک نیاز دارد صدا را پیدا کند و مکان یابی کند و سپس در ذهن ذخیره کند تا بتواند صدا را درک کند.

کم شنوایی یکی از شایع ترین بیماری های مادر زادی هنگام تولد است که درجات کم شنوایی شامل کم شنوایی ملایم، کم شنوایی متوسط، کم شنوایی شدید و عمیق می باشد.

 

انواع غربالگری شنوایی نوزادان


1-انتشار صدا از گوش داخلی: در این نوع غربالگری میزان صداهای ایجاد شده در گوش داخلی سنجیده می شود و در داخل کانال گوش کودک جایگزین می شود که عکس العمل گوش کودک را نسبت به صداها می سنجد.


2-پاسخ خودکار شنوایی مغزی: در این نوع غربالگری پاسخ مغز شما را نسبت به عصب شنوایی می سنجد که یک سری صداها و زنگ ها از طریق گوشی های نرم در گوش نوزاد پخش می شود و، سه سیم در سر نوزاد جایگزین شده و میتواند عصب شنوایی و رابطه ی آن با مغز را بسنجد.


موسسات جهانی معتقدند که مشکلات شنوایی تا قبل از شش ماهگی قابل درمان است و اقدام غربالگری هر چه سریع تر برای نوزادانی که مادران آن ها در زمان بارداری از بیماری های شنوایی رنج می برند یکی از کارهای اجباری است. داشتن سابقه ی مشکلات شنوایی والدین نوزاد و کسانی که در معرض استفاده داروهای خاص هستند از دلایل انجام سریع تر غربالگری می باشند.


کم شنوایی در نوزادان به چه دلیل است


برخی از نوزادان به دلیل شرایط ژنتیکی دچار کم شنوایی و یا نا شنوایی می شوند و دلیل اصلی کم شنوایی در نوزادان آسیب در عملکرد سیستم عصبی است که صدا را از گوش داخلی به مغز انتقال می دهد. نوزادانی که مشکلات شنوایی دارند سیستم عصب شنوایی آن ها نمی تواند صداها را به درستی به مغز آن ها انتقال دهد. یکی از عواملی که به شنوایی نوزادان می تواند صدمه بزند داروهایی است که کودک به هر دلیلی تجویز شده و در آخر به مرور زمان بر سیستم شنوایی نوزاد اثر می گذارد.

برای اطلاعات بیشتر شنوایی درمانی به سایت مورد نظر مراجعه کنید.

علائم و نشانه های کم کاری تیروئید در نوزادان

اکثر نوزادان تازه متولد شده مبتلا به کم کاری تیروئید مادرزادی، هیچ علائم و نشانه ای از این بیماری ندارند. این به دلیل وجود مقادیری از هورمون تیروئید مادر یا باقیمانده عملکرد تیروئید است.

برخی از علائم و نشانه هایی که نوزاد مبتلا به کم کاری تیروئید ممکن است داشته باشد عبارتند از:

  • وزن زیاد در زمان تولد
  • افزایش اندازه دور سر
  • بی حالی (کمبود انرژی، خواب زیاد و خسته بنظر رسیدن حتی در زمان بیداری)
  • حرکات آرام
  • گریه های شدید
  • مشکلات تغذیه
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.