اصول فیزیوتراپی زانو چیست؟

۲۸۳ بازديد
همانطور که می دانیم تمرینات فیزیوتراپی زانو یکی از ارکان مهم حرکتی است. به طور معمول هرچقدر عضلات شخص ضعیفتر باشد احتمال آسیب دیدگی در فرد افزایش می یابد. در هرکدام از اختلالات نحوه فیزیوتراپی زانو مجموعه‎ای از عوارض وجود دارد. مثلا چنانچه ACL و PCL زانو آسیب ببیند، ثبات عوارض فیزیوتراپی زانو به هم می‌خورد و به اصطلاح “Giving way” یا همان خالی کردن زانو اتفاق می‌افتد. نحوه فیزیوتراپی زانو ، بنابر عوارض پیش آمده، برای هر شخص متفاوت است. درمانها فازبه‎فاز با توجه به شرایط بیمار انجام می‌شود. برای کاهش درد از مجموعه‎ای از مدالیته‌های فیزیکی استفاده می‌کنیم،دستگاههای ‌الکتروتراپی و درمانهای دستی ،برای کاهش تورم از کامپرشن‌ تراپی و الکتروتراپی و همچنین برای تقویت عضلات از برنامه‌های تمرین‎درمانی و روش‌های تسهیل عصبی-عضلانی استفاده می‌شود. برای به دست آوردن دامنه حرکتی کامل فیزیوتراپی زانو نیز از دستگاه CPM استفاده می‌کنیم و همچنین برای به دست آوردن انعطافپذیری میشود.
مرکز فیزیوتراپی زانو acl
ACL یکی از رباطهای زانو است که در فعالیتهای روزمره ثبات فیزیوتراپی زانو را فراهم میکند.آسیب ACL از شایعترین آسیبها در ورزشکاران است.با توجه به وسعت پارگی و صلاحدید پزشک درمان بیمار به صورت جراحی و یا غیرجراحی انتخاب می شود.در صورتی که وسعت پارگی زیاد نباشد و فرد فعالیت های ورزشی شدید نداشته باشد درمان های غیرجراحی انتخاب میشود. فیزیوتراپی در اسیب ACL به قبل و بعد از جراحی تقسیم بندی می شود. درصورتی که بیماری کاندید جراحی باشد باید قبل از جراحی دامنه کامل حرکتی زانو و قدرت عضلات اطراف مفصل بدست اید و تورم از بین برود. در غیر این صورت نتایج مطلوبی بدست نمی اید و طول دوره درمان افزایش می یابد. فیزیوتراپی پس از جراحی نیز با اهداف کسب دامنه کامل حرکتی ، بازیابی قدرت عضلات وتمرینات تعادلی انجام میشود.همچنین در ورزشکاران فاز بازگشت به فعالیت های ورزشی انجام می شو

فیزیوتراپی زانو درد
عوامل مختلفی ازجمله ‌ضربه، آسیبهای عضلانی همانند کشیدگی و یا پارگی عضلات، ‌کوتاهی عضلات ، آسیب رباطها ،اسیب های غضروف مفصلی و تغییرات آرتروزی می تواند موجب فیزیوتراپی زانو درد شود.یک فیزیوتراپیست مجرب دو مورد مهم را بررسی می‌کند؛ اینکه آیا فرد تورم دارد یا خیر و اینکه میزان درد فرد آسیب دیده به چه میزان است. فیزیوتراپیستها با معاینه کامل، علت درد را مشخص می‌کنند و بر اساس آن نوع درمان را تعیین می‌کنند.با توجه به مشکل بیمار، برای کاهش درد می‎توان از دو فرآیند الکتروتراپی و منوال‎تراپی استفاده کرد و برای کاهش تورم استفاده از دستگاههای همانند Compression ، الکتروتراپی و نیز آموزش تمرینات سبک به بیماران صورت می‌گیرد.پس از کاهش یافتن درد،تمرین‎درمانی شامل تمرینات سبک، ‌قدرتی، و یا انجام حرکات کششی روی تخت و فعالیت های باشگاهی انجام می‌شود، درمان‌های دستی برای درمان بیمار و یا فرد آسیب دیده در دستور کار قرار دارد.

فیزیوتراپی زانو با لیزر
در فیزیوتراپی از لیزرهای کلاس 2 و 3 (لیزرهای پرتوان و کم‌توان) بهره می‌گیریم. به طور کلی اثرات لیزر بر درد و آسیب دیدگی اینگونه است: ترمیم بافت، ‌افزایش خون‌رسانی،‌کاهش التهاب و کاهش درد که هرکدام مکانیزم‌های خود را دارد. لیزرهای پرتوان اثرات درمانی بیشتری دارند. برای فیزیوتراپی زانو درد دستگاه روی نقاط درد و یا نقاط اسیب گذاشته می‌شود . لیزر به پروسه ترمیم بافت نرم کمک می کند و پروسه ترمیم را تسریع می بخشد. پارامترهای لیزر با توجه به مشکل هر شخص به صورت اختصاصی برای هر بیمار تنظیم می‌شود. این لیزرها می توانند برای چشم خطرناک باشند به همین دلیل هم بیماران و هم درمانگر از عینک مخصوص در زمان درمان استفاده می کند. همچنین لیزر برای بانوان باردار، بیماران دارای تومور و کسانیکه دارای عفونت هستند استفاده نمی‌شود.

تاثیر و فواید فیزیوتراپی زانو
همانطور که می‎دانیم فیزیوتراپی زانو وزن بدن را تحمل می‌کند، به همین دلیل از دیگر نقاط بدن آسیب‌پذیرتر است و در حین کار و ورزش در معرض خطر قرار دارد. وزن بالا و فعالیت‌های سنگین از عواملی هستند که احتمال آسیب دیدن زانو را بیشتر می‌کنند. به ازای ازدست دادن هر یک کیلو 4 کیلو از وزن متحمل بر زانو کاسته می‌شود. برای پیشگیری از آسیب‌های جدی به محض احساس درد پس از تجویز پزشک میتوان به فیزیوتراپیست مراجعه کرد و به انجام تمرینات پرداخت. اما در مواردی آسیب دیدگی اتفاق افتاده است. در این مرحله آسیب های وارده به بافت باید ترمیم شود و نیازمند زمان است تا بهبودی در اندام‌ها مشاهده شود. در این مرحله فشار از روی بافت برداشته می شود. برای درمان از دستگاه های متفاوتی بهره می گیریم که می‎توان به مگنت اشاره کرد؛ مگنت کمک شایانی به بالا بردن سرعت ترمیم بافت‎ها می‎کند.

آموزش فیزیوتراپی زانو در منزل
در درمان‎های خانگی استفاده از لوازم ساده خانگی مانند کمپرس یخ و گرما پیشنهاد می شود. چنانچه زانوی فرد آسیب دیده دارای التهاب و تورم مفصل باشد، میتوان برای ایجاد بهبودی در فرد از کمپرس یخ بهره مند شد. استفاده از توپهای سبک و وزنه های ساده برای تمرین دادن عضلات مختلف زانو در درمان آسیب دیدگی بسیار حائز اهمیت است. برای کاهش درد، بهبود دامنه حرکتی مفصل آسیب دیده و یا جراحی شده و همچنین بهبود عمل قدرت عضلات حمایت کننده مفصل، می توان از آموزش های فیزیوتراپیست های مجرب بهره مند شد و نوع انجام دادن صحیح حرکات را فراگرفت. یادگیری نحوه استفاده از لوازم ارتوپدی مورد نیاز مانند: زانوبند، عصا و یا کفی یکی از مهمترین جنبه های درمان فیزیوتراپی زانو درد در منزل است.

تعرفه و هزینه هر جلسه فیزیوتراپی زانو
3 ارگان مهم در این صنعت وجود دارد: سازمان نظام پزشکی کل کشور، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، و از همه مهمتر انجمن علمی و صنفی فیزیوتراپی ایران. این 3 ارگان نسبت به نرخ گذاری دقیق خدمات فیزیوتراپی و توانبخشی، بنابر کتابچه ای تحت عنوان تعرفه های بهداشت و درمان هزینه های استفاده از هریک از تجهیزات درمانی را اعلام می کنند. هزینه فیزیوتراپی بسته به نوع درمان متفاوت است و پس از ارزیابی در کلینیک فیزیوتراپی زانو و نسبت به روش درمان هزینه اعلام می شود. در فیزیوکلاب رامتن از اصول تعرفه گذاری در کتابچه تعرفه های بهداشت و درمان پیروی می شود و همچنین نسبت به خدماتی که در اختیار مراجعین قرار میگیرد، هزینه ها اعلام خواهد شد.
منبع:ramtan
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.